Skola och förskola
- Alla skolor ska ha kompetenta, kvalificerade skolledare och lärare
- Undervisningen ska åter baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet
- Bygg ut och bemanna upp barnomsorgen och förskolan
Medborgerlig Samling anser
Skolan ska vara en plats för förmedling av kunskap och bildning. Den ska arbeta med väl fungerande, erfarenhetsbaserade metoder och präglas av ordning, arbetsro och laglydnad. Staden ska ta fram en plan för att rekrytera kompetenta skolledare.
Skolpolitik för Stockholm
Avsnitt från Stockholmsprogrammet,
Medborgerlig Samlings program för Stockholms stad.
Antaget den 4 oktober 2020.
Det här fungerar inte i Stockholm idag
Den senaste utredningen om den svenska skolan säger sig ha syftet att ge barn vad som kallas för en mer likvärdig skola och att ”motarbeta skolsegregation” genom att flytta runt barn. Men segregation är kanske inte grundproblemet? Många skolor lider snarare av stök, oordning och skolk. På många håll används pedagogiska metoder som inte baserar sig på modern vetenskaplig forskning om hur inlärning bäst bör gå till. Det råder akut brist på erfarna skolledare och lärare med goda ledaregenskaper. Arbetsmiljön är dålig. Traditionella, beprövade undervisningsmetoder har övergivits. Lärarnas kompetens är ofta för låg och nödvändig nivågruppering av eleverna används sällan. Den yrkesförberedande utbildningen är på många områden helt otillräcklig och motsvarar inte näringslivets behov eller antalet lediga jobb.
MED föreslår
Medborgerlig Samling föreslår på riksnivå en rad reformer för att återupprätta kärnuppdraget kunskapsöverföring. Skolan ska vara en plats för förmedling av kunskap och bildning från kompetenta lärare som arbetar med väl fungerande, erfarenhetsbaserade metoder. Stockholms skolor ska präglas av lugn, ordning, laglydnad och arbetsro. De ska vara trygga och trivsamma för elever och personal. Varje skola ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete och ha höga förväntningar på elevernas prestationer. Skolledarnas kompetens behöver höjas. Staden ska ta fram en plan för hur man ska rekrytera kvalificerade skolledare som stödjer utvecklingen mot en kunskapsorienterad skola. Nya kommunala skolor bör inrättas där det behövs. Stockholms stad ska stödja etableringen av friskolor för att säkerställa det fria skolvalet.
MED vill bygga ut och bemanna upp barnomsorgen och förskolan. Vi vill göra en översyn av förskolans verksamhet och organisation. Barngrupper och klasser måste ges storlek och sammansättning så att det blir en lugn och trivsam arbetsmiljö för såväl barn som personal. Kompetensen hos personalen ska höjas så att de svarar mot redan befintliga krav och andelen timanställda ska minskas. MED vill undanröja de obefogade administrativa hinder som finns för Stockholms fristående förskolor. Om förskolorna exempelvis måste använda stadens IT-system så ska de erbjudas tillräcklig utbildning i och support av systemet så att verksamheten inte blir lidande.
Kostnadsfri specialkost i skolor och förskolor bara ska erbjudas när det är medicinskt motiverat.
MED anser att andelen familjedaghem bör öka. Det är en tillsynsform passar särskilt bra för barn under tre år som är mer infektionskänsliga. För dem är familjedaghem ett bra och billigt alternativ till förskola.
Medborgerlig Samling vill behålla det fria skolvalet och friskolesystemet. Yrkesgymnasium som inte är högskoleförberedande ska införas. Till dess det är infört ska befintliga yrkesutbildningar behållas.
Staden ska säkerställa att alla skolor har god tillgång till gymnastiksalar och idrottsplaner.
SFI-undervisningen ska organiseras effektivt med nivågruppering och ett ökat inslag av distansutbildning.